18. 6. 2021

KyberDĚTI v sítích: Online predátoři

Zlínský kraj uspořádal v tomto týdnu druhý ze série webinářů pro pedagogy a rodiče. Tentokrát opět na téma rizik spojených s internetem, konkrétně charakteristik sexuálních predátorů a možností předcházení nebezpečným situacím v online nebo offline světě kybergroomerů. Lektory byli Kamil Kopecký a René Szotkowski z Centra prevence rizikové komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

V úterý 15. června se přes sto pedagogů a pedagožek zúčastnilo vzdělávací akce prostřednictvím aplikace MS Teams. O den později se připojila třicítka rodičů. Lektoři se na obou webinářích věnovali popisu konkrétních případů zneužívání dětí a dospívajících osob v kyberprostoru.

Prevence rizikového chování na internetu je velmi aktuálním tématem i v českém prostředí. Co všechno můžeme ovlivnit my rodiče, škola a učitel? Jak citlivě minimalizovat vznik rizika a snížení dopadu v případě, že se už u dětí nebezpečné situace objeví..

Jsem přesvědčená, že vyhledávání informací a vzdělávání se v oblasti kybernetické bezpečnosti by mělo být součástí tzv. rodičovské gramotnosti. Využijte příležitosti a přihlaste se na poslední webinář s názvem Kyberšikana a kybernetická agrese, který se uskuteční příští středu v 17 hodin!

Některé z myšlenek, které zazněly:

  • sexuální zneužívání dětí v online prostředí není nový fenomén, v České republice se tématu věnuje celá řada organizací již od roku 2007,
  • rozšířené mýty o útočnících (mýtus o starém smradlavém muži, mýtus o pedofilech, mýtus o extrémně rychlém kontaktu, mýtus o nevinných dětech, mýtus o vyděračích, mýtus o sexuálním zneužívání dětí,
  • kybergrooming je jednání osoby, která se snaží zmanipulovat vyhlédnutou oběť a donutit ji k osobní schůzce (místo výskytu – veřejný chat, internetové seznamky, internet messengery),
  • kyberútočníci tvoří heterogenní skupinu (uživatelé s nízkým i vysokým sociálním statutem), v řadě případů oběť útočníka zná, u většiny útočníků byl diagnostikován patologický zájem o dětí,
  • charakteristiky obětí (dívky i chlapci 11-17 let, tráví velké množství volného času v online komunikačních prostředích, děti s nízkou sebeúctou nebo nedostatkem sebedůvěry, děti s emocionálními problémy, oběti v nouzi, děti naivní a přehnaně důvěřivé, děti z bohatých rodin, zajištěné, adolescenti/teenageři, kteří vyhledávají informace o sexu na internetu),
  • psychická manipulace trvá delší dobu (3 měsíce),
  • 54,30 % českých dětí komunikuje s neznámými lidmi přes internet, 26,30 % je ochotno přidat si neznámého člověka mezi své přátele na sociálních sítích, 26,77 % dětí obdrželo od neznámého uživatele či uživatelky internetu nabídku na setkání v reálném světě, 70 % takto oslovených dětí na schůzku skutečně dorazilo,
  • manipulace útočníka prochází několika etapami: příprava kontaktu (vytvoření falešné identity), kontakt s obětí (budování vztahu, manipulativní techniky), příprava na osobní schůzku, osobní schůzka (pokračující manipulace, útoky na oběť).

Záznamy z webinářů (kromě detailních kazuistik) najdete na Youtube kanálu projektu KAP.

Více informací k dalším webinářům najdete v pozvánce na portálu Zkola.

© 2021 Zuzana Fišerová | Tvorba webu DilnaPROWEBY.cz Profesionální webové stránky & microsite
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram